Είναι 80's, είναι CULT κι όσα χρόνια κι αν πέρασαν... τις γουστάρουμε!
Ταινίες που άφησαν εποχή, για το καυστικό περιεχόμενο που κέντριζε τα κακώς κείμενα της εποχής, ή για το «ό,τι να’ναι» περιεχόμενο τους που συνήθως έκανε έξαλλους τους διαννοούμενους της εποχής! Για να ξεκινήσουμε το ταξίδι στον κόσμο του cult , θα χρειαστεί οπωσδήποτε φραπεδιά (όχι καπουτσίνο! χαλάει την ατμόσφαιρα της 80-ίλας) και μουσική 80’ς!
KAMIKAZI... ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ (1983)
Και ρωτάω... ΠΟΙΟΣ δεν την έχει δει αυτήν την ταινία! Ο Σ.Ψάλτης όπως πάντα απολαυστικός και ξεκαρδιστικός. Η αξέχαστη Ρ.Παγκράτη με το μπρίο της και οι κλασσικοί Ζεν πρεμιέ της εποχής Γαρδέλης και Παπαδόπουλος, όπως και η πιτσιρίκα Σ.Αλιμπέρτη συνέθεσαν μια ομάδα που μπερδεύεται σε απίστευτες ιστορίες με μηχανές, κλεμμένες εικόνες, και τραγούδια με στίχο! («Άντε σπάσε ρε μαλάκα ...»). Ποιός δε θυμάται την αξέχαστη σκηνή στην εφορία; Η ταινία θεωρείται cult και must see, τα ζεστά μεσημέρια του καλοκαιριού, για να θυμόμαστε πόσο μεγάλη δουλειά φάνταζε τότε να έχεις μηχανή, για να χτυπήσεις γκόμενα...
ΡΟΖ ΓΑΤΟΣ (1985)
Ο αξέχαστος Σ. Μουστάκας σε ρόλο διπλής προσωπικότητας με συνοδοιπόρο τον κούκλο και αστέρι της εποχής Π. Μιχαλόπουλο (που είχα την τιμή να γνωρίσω σε ηλικία 8 ετών και να νιώσω τα πρώτα ερωτικά σκιρτίματα στην καρδούλα μου!). Θυμηθείτε τη σκηνή στη ντίσκο με την Ε. Πίκουλα και την περίτεχνη μούτζα του Μουστάκα, υπό τους ήχους του «chance to desire»... τα λόγια είναι περιτά.
Ο αξέχαστος Σ. Μουστάκας σε ρόλο διπλής προσωπικότητας με συνοδοιπόρο τον κούκλο και αστέρι της εποχής Π. Μιχαλόπουλο (που είχα την τιμή να γνωρίσω σε ηλικία 8 ετών και να νιώσω τα πρώτα ερωτικά σκιρτίματα στην καρδούλα μου!). Θυμηθείτε τη σκηνή στη ντίσκο με την Ε. Πίκουλα και την περίτεχνη μούτζα του Μουστάκα, υπό τους ήχους του «chance to desire»... τα λόγια είναι περιτά.
ΕΛΑ ΝΑ ΑΓΑΠΗΘΟΥΜΕ DARLING... (1984)
Δίδυμο Ψάλτης και Φίνου εν δράση. Μιά ταινία καθαρά επικεντρωμένη στο σπορ του «GREEK LOVER» στα υπέροχα Ελληνικά νησιά. Η ταινία θεωρήθηκε ακατάλληλη για ανηλίκους στους κινηματογράφους, αλλά κατέχει μια θέση στο cult-chart. Θυμηθήτε τη μοναδική σληνή στην παραλία γυμνιστών. ΕΛΑ ΝΑ ΑΓΑΠΗΘΟΥΜΕ DARLING... Μια ταινία που είδα σκαρφαλωμένη στον θερινό κινηματογράφο του «Πόρτο Γερμενού» το 1985 στα 8 μου χρόνια, με φόβο καρδιάς μη με τσακώσει ο πατέρας μου!
Δίδυμο Ψάλτης και Φίνου εν δράση. Μιά ταινία καθαρά επικεντρωμένη στο σπορ του «GREEK LOVER» στα υπέροχα Ελληνικά νησιά. Η ταινία θεωρήθηκε ακατάλληλη για ανηλίκους στους κινηματογράφους, αλλά κατέχει μια θέση στο cult-chart. Θυμηθήτε τη μοναδική σληνή στην παραλία γυμνιστών. ΕΛΑ ΝΑ ΑΓΑΠΗΘΟΥΜΕ DARLING... Μια ταινία που είδα σκαρφαλωμένη στον θερινό κινηματογράφο του «Πόρτο Γερμενού» το 1985 στα 8 μου χρόνια, με φόβο καρδιάς μη με τσακώσει ο πατέρας μου!
ΤΑ ΤΣΑΚΑΛΙΑ (ΕΝΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ) (1981)
Κι εδώ τα πράγματα σοβαρεύουν. Ο Γιάννης Δαλιανίδης, καυτηρίασε χωρίς ενδοιασμό ένα κοινωνικό πρόβλημα. Η ταινία, αναφέρεται στον σκοτεινό δρόμο που πήρε μια μερίδα της νεολαίας της εποχής. Μιας γενιάς τόσο μπερδεμένης που έψαχνε τρόπο διαφυγής μέσα στα ναρκωτικά, τις ληστείες και τις συμμορίες. Εμμέσως πλην σαφώς, τονίζεται το μεγάλο πρόβλημα μιας γενιάς που βγαίνει μέσα από τα 7 σκληρότερα χρόνια στέρησης ελευθερίας και αναζητά τρόπο επικοινωνίας με την οικογένεια και τον κόσμο. Κάποτε ο Πορτοκάλογλου περίτεχνα είπε για αυτή τη γενιά «Χούντα δε γνώρισε μα ούτε Ελευθερία». Η ταινία έσπασε ταμεία και κόκαλα εκείνη την εποχή, με την ευθύτητα και την οξύτητα των σκηνών. Οι διανοούμενοι την απέρριψαν, αλλά όπως και να’χει έχει στιγματίσει δια παντός τις καρδιές μας.
Κι εδώ τα πράγματα σοβαρεύουν. Ο Γιάννης Δαλιανίδης, καυτηρίασε χωρίς ενδοιασμό ένα κοινωνικό πρόβλημα. Η ταινία, αναφέρεται στον σκοτεινό δρόμο που πήρε μια μερίδα της νεολαίας της εποχής. Μιας γενιάς τόσο μπερδεμένης που έψαχνε τρόπο διαφυγής μέσα στα ναρκωτικά, τις ληστείες και τις συμμορίες. Εμμέσως πλην σαφώς, τονίζεται το μεγάλο πρόβλημα μιας γενιάς που βγαίνει μέσα από τα 7 σκληρότερα χρόνια στέρησης ελευθερίας και αναζητά τρόπο επικοινωνίας με την οικογένεια και τον κόσμο. Κάποτε ο Πορτοκάλογλου περίτεχνα είπε για αυτή τη γενιά «Χούντα δε γνώρισε μα ούτε Ελευθερία». Η ταινία έσπασε ταμεία και κόκαλα εκείνη την εποχή, με την ευθύτητα και την οξύτητα των σκηνών. Οι διανοούμενοι την απέρριψαν, αλλά όπως και να’χει έχει στιγματίσει δια παντός τις καρδιές μας.
Η ΣΤΡΟΦΗ (1982)
Άλλη μιά κοινωνική ταινία του Γ.Δαλιανίδη. Η ιστορία σχεδόν τετριμμένη με τη διαφορά οτι επικεντρώνεται στο τόλμημα μιας ομάδας νέων να φύγουν από την επαρχία, για να βρουν στην Αθήνα τον «παράδεισό» τους. Εκεί τους περιμένει η παρακμή των ναρκωτικών και των στυγνών νόμων της νύχτας. Όμως... δεν μπόρεσε να κλέψει τη δόξα από «τα τσακάλια».
Άλλη μιά κοινωνική ταινία του Γ.Δαλιανίδη. Η ιστορία σχεδόν τετριμμένη με τη διαφορά οτι επικεντρώνεται στο τόλμημα μιας ομάδας νέων να φύγουν από την επαρχία, για να βρουν στην Αθήνα τον «παράδεισό» τους. Εκεί τους περιμένει η παρακμή των ναρκωτικών και των στυγνών νόμων της νύχτας. Όμως... δεν μπόρεσε να κλέψει τη δόξα από «τα τσακάλια».
ΣΑΤΑΝΑΔΕΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ (1982)
Και πάλι καυτηριάζει το κατρακύλησμα των νέων στα ναρκωτικά. Μια ταινία που χαρακτηρίστηκε αρκετά μέτρια και έκοψε πολύ λίγα εισιτήρια. Γυρίστηκε με πολύ χαμηλό προϋπολογισμό, πράγμα το οποίο ανάγκασε την παραγωγή να μη γυρίσει ποτέ σκηνές από το πρωτόλειο του σεναρίου. Αποτέλεσμα: η πλοκή είχε κενά και ασυνέχειες.. Το θέμα, επίκαιρο, για την εποχή. Ακόμα κι αν το καστ αποτελείτο από τους πιό γνωστούς της εποχής (Ασίκη, Πίκουλα,Εσκενάζυ, Γαρδέλης, Ρήγας κτλ) σαν ταινία δεν κατάφερε να σκαρφαλώσει πολύ ψηλά.
Και πάλι καυτηριάζει το κατρακύλησμα των νέων στα ναρκωτικά. Μια ταινία που χαρακτηρίστηκε αρκετά μέτρια και έκοψε πολύ λίγα εισιτήρια. Γυρίστηκε με πολύ χαμηλό προϋπολογισμό, πράγμα το οποίο ανάγκασε την παραγωγή να μη γυρίσει ποτέ σκηνές από το πρωτόλειο του σεναρίου. Αποτέλεσμα: η πλοκή είχε κενά και ασυνέχειες.. Το θέμα, επίκαιρο, για την εποχή. Ακόμα κι αν το καστ αποτελείτο από τους πιό γνωστούς της εποχής (Ασίκη, Πίκουλα,Εσκενάζυ, Γαρδέλης, Ρήγας κτλ) σαν ταινία δεν κατάφερε να σκαρφαλώσει πολύ ψηλά.
ΚΛΕΦΤΡΟΝΙ ΚΑΙ GENTLEMAN (1987)
O Σ.Ψάλτης πέρνει το πτυχίο του, αναζητά δουλειά και γίνεται χαλί στα πόδια της Μαρίνας (Ε.Πίκουλα). Μιά ταινία με έξυπνο στόρυ αλλά και την ένδειξη οτι η αίγλη του cult, ήταν κοντά στο να χαθεί στο χρόνο και την αλλαγή των πραγμάτων, όσο τα 80’ς έφταναν στο τέλος τους. Πέραν αυτού όμως, έχει ξεκαρδιστικές σκηνές με κορυφαίες τις άκαρπες προσπάθειες του πρωταγωνιστή να αποφύγει τις νύφες που του προξενέυει η μάνα του (Ε. Σαμιωτάκη), είτε ως Καλλιγούλας, είτε ως Σουλιώτισσα...
O Σ.Ψάλτης πέρνει το πτυχίο του, αναζητά δουλειά και γίνεται χαλί στα πόδια της Μαρίνας (Ε.Πίκουλα). Μιά ταινία με έξυπνο στόρυ αλλά και την ένδειξη οτι η αίγλη του cult, ήταν κοντά στο να χαθεί στο χρόνο και την αλλαγή των πραγμάτων, όσο τα 80’ς έφταναν στο τέλος τους. Πέραν αυτού όμως, έχει ξεκαρδιστικές σκηνές με κορυφαίες τις άκαρπες προσπάθειες του πρωταγωνιστή να αποφύγει τις νύφες που του προξενέυει η μάνα του (Ε. Σαμιωτάκη), είτε ως Καλλιγούλας, είτε ως Σουλιώτισσα...
ΦΥΛΑΚΕΣ ΑΝΗΛΙΚΩΝ (1982)
Η ταινία περνάει στο άλλο άκρο. Πραγματεύεται την κατάληξη των νέων στα αναμορφωτήρια, μετά από αξιόποινες πράξεις. Είναι σκληρή και δείχνει την αδυσώπητη πραγματικότητα και τις συνθήκες που επικρατούσαν (και επικρατούν) στα αναμορφωτήρια ανηλίκων. Η ταινία σόκαρε, αλλά καλώς ή κακώς αναφέρεται σε μια πραγματικότητα στυγνή. Η συνέχεια της «Φυλακές ανηλίκων-η εκδίκηση στη βία» το 1984 δεν έφερε την επιτυχία που είχε η πρώτη.
Η ταινία περνάει στο άλλο άκρο. Πραγματεύεται την κατάληξη των νέων στα αναμορφωτήρια, μετά από αξιόποινες πράξεις. Είναι σκληρή και δείχνει την αδυσώπητη πραγματικότητα και τις συνθήκες που επικρατούσαν (και επικρατούν) στα αναμορφωτήρια ανηλίκων. Η ταινία σόκαρε, αλλά καλώς ή κακώς αναφέρεται σε μια πραγματικότητα στυγνή. Η συνέχεια της «Φυλακές ανηλίκων-η εκδίκηση στη βία» το 1984 δεν έφερε την επιτυχία που είχε η πρώτη.
ΑΓΡΙΑ ΝΕΙΑΤΑ (1982)
Μια ταινία του Νίκου Φώσκολου που εξιστορεί τη ζωή δύο νέων. Ο ένας, αγωνίζεται για τα λεφτά και τη δόξα και ο άλλος μόλις έχει αποφυλακισθεί και προσπαθεί να φτιάξει τη ζωή του. Εδώ καυτηριάζονται αρκετά ταμπού της εποχής. Η τιμή της παρθενίας που οδηγεί έναν πατέρα στον ξυλοδαρμό της κόρης του και τον αδερφό σε τύφλωση μετά από αγώνα πυγμαχίας, ώστε να μαζέψει λεφτά για να την αποκαταστήσει, η πάλη του αποφυλακισθέντος νέου που ενώ βρίσκει δουλειά, απολύεται όχι επειδή έκανε φυλακή, αλλά επειδή το χαρτί πολιτικών φρονημάτων δε συμφωνεί με την «επιχειρησιακή αρχή» (εν έτη 1982, 8 χρόνια μετά την πτώση της δικτατορίας...) και τον βούρκο στον οποίον ξαναπέφτει, παρασύροντας την αγαπημένη του στο θάνατο. Ο Στηβ Ντούζος, με αυτήν την ταινία κάνει το ντεμπούτο του στον κινηματογράφο.
Μια ταινία του Νίκου Φώσκολου που εξιστορεί τη ζωή δύο νέων. Ο ένας, αγωνίζεται για τα λεφτά και τη δόξα και ο άλλος μόλις έχει αποφυλακισθεί και προσπαθεί να φτιάξει τη ζωή του. Εδώ καυτηριάζονται αρκετά ταμπού της εποχής. Η τιμή της παρθενίας που οδηγεί έναν πατέρα στον ξυλοδαρμό της κόρης του και τον αδερφό σε τύφλωση μετά από αγώνα πυγμαχίας, ώστε να μαζέψει λεφτά για να την αποκαταστήσει, η πάλη του αποφυλακισθέντος νέου που ενώ βρίσκει δουλειά, απολύεται όχι επειδή έκανε φυλακή, αλλά επειδή το χαρτί πολιτικών φρονημάτων δε συμφωνεί με την «επιχειρησιακή αρχή» (εν έτη 1982, 8 χρόνια μετά την πτώση της δικτατορίας...) και τον βούρκο στον οποίον ξαναπέφτει, παρασύροντας την αγαπημένη του στο θάνατο. Ο Στηβ Ντούζος, με αυτήν την ταινία κάνει το ντεμπούτο του στον κινηματογράφο.
ΡΟΔΑ, ΤΣΑΝΤΑ ΚΑΙ ΚΟΠΑΝΑ 1,2,3
Όλοι, μα όοολοι έχουμε δει το μοναδικό sequel και ξέρουμε οτι μιλάμε για το απόλυτο cult. Οι ταινίες «Ρόδα τσάντα και κοπάνα» έμειναν για πάντα χαραγμένες στη μνήμη μας. Ο Μπίλιας και η παρέα του σε μοναδικές περιπέτειες στο σχολείο. Οι τρεις πρώτες ταινίες με κορυφή τις 2 πρώτες κατέχουν κυρίαρχη θέση στη βασιλεία του cult. Οι επόμενες όμως, δεν πέτυχαν! Ο Μπίλιας που πάντοτε αντικατοπτριζόταν μόνο στο πρόσωπου του Στηβ Ντούζου, έδωσε τη θέση σε άλλον ηθοποιό. Δυστυχώς, η μεγάλη επιτυχία οδήγησε τους συντελεστές στο γνωστό λάθος: να μη σταματήσουν όταν είναι στην κορυφή.
Όλοι, μα όοολοι έχουμε δει το μοναδικό sequel και ξέρουμε οτι μιλάμε για το απόλυτο cult. Οι ταινίες «Ρόδα τσάντα και κοπάνα» έμειναν για πάντα χαραγμένες στη μνήμη μας. Ο Μπίλιας και η παρέα του σε μοναδικές περιπέτειες στο σχολείο. Οι τρεις πρώτες ταινίες με κορυφή τις 2 πρώτες κατέχουν κυρίαρχη θέση στη βασιλεία του cult. Οι επόμενες όμως, δεν πέτυχαν! Ο Μπίλιας που πάντοτε αντικατοπτριζόταν μόνο στο πρόσωπου του Στηβ Ντούζου, έδωσε τη θέση σε άλλον ηθοποιό. Δυστυχώς, η μεγάλη επιτυχία οδήγησε τους συντελεστές στο γνωστό λάθος: να μη σταματήσουν όταν είναι στην κορυφή.
ΒΑΣΙΚΑ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣ (1982)
Κούλα μ’ακούς; Πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος! Η απόλυτη cult 80-ίλα που απαγορεύεται ρητώς να μην υπάρχει σε κάθε βιντεοθήκη (έστω και σε DVD). Πειρατικοί- ραδιοφωνικοί σταθμοί (studio 69 λέγετε;;), ατάκες που έμειναν στο χρόνο και οι απόλυτες σκηνές γέλιου. Μοναδικές οι φιγούρες ο «Κυριάκος» (Μποστατζόγλου- ο οποίος εν αντιθέση με τους ρόλους του, είναι πολύ γλυκός άνθρωπος!) και η «Κούλα» (Φίνου). Μιά ταινία, που κατά τη γνώμη μου, κατέχει την πρώτη θέση στο cult-chart και όσες φορές και να τη δούμε, θα κλαίμε απλά... Η μόδα της πειρατείας στο ραδιόφωνο (ζήτημα να υπήρχαν δέκα νόμιμοι σταθμοί), τα μπερδέματα, οι κόντρες και οι μοναδικές σκηνές με τα διαφημιστικά ενσταντανέ («ΤΑΒΕΡΝΑ ΤΑ 4 ΞΑΔΕΡΦΙΑ») με τον Ψάλτη να μην αφήνει άντερο από τα γέλια, σε μια μοναδική ταινία που μας θυμίζει, πόσο απλή αλλά και δύσκολη ήταν η ζωή... τότε.
Cult, παλιές, μοναδικές, άκομψες αλλά και καυστικές οι ταινίες, που οι περισσότεροι είδαμε τότε.
Άλλοι από την ασφάλεια της πολύχρωμης καρέκλας με τις λωρίδες, στο θερινό σινεμά κάποιο ζεστό καλοκαιρινό βράδυ του ’80, και άλλοι στην ανασφάλεια, σκαρφαλωμένοι κρυφά στο θερινό σινεμά της γειτονιάς μας. Με αυτές τις ταινίες γελάσαμε, κλάψαμε, προβληματιστήκαμε.
Βλέποντάς τις σήμερα, είδαμε πόσο διαχρονικές και προφητικές ήταν ως προς την κατάσταση που βιώνουμε στο «Σωτήριον έτος» 2013. Όπως και να’χει, μπορεί να μην αποτελούν δείγμα κουλτούρας, αλλά περιέγραψαν τις αστείες και στυγνές πλευρές της κοινωνίας . Κι όλα αυτά,σε μια εποχή που ο συντηρητισμός και η υποκρισία, κουκούλωναν την πραγματικότητα και οδηγούσαν τη νεολαία στη «στροφή» , για να την ταξιδέψουν παρέα με ένα «Κλεφτρόνι και gentleman» στον κόσμο της αγάπης, της ασχήμιας και την νέας πραγματικότητας.
πηγή
Κούλα μ’ακούς; Πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος! Η απόλυτη cult 80-ίλα που απαγορεύεται ρητώς να μην υπάρχει σε κάθε βιντεοθήκη (έστω και σε DVD). Πειρατικοί- ραδιοφωνικοί σταθμοί (studio 69 λέγετε;;), ατάκες που έμειναν στο χρόνο και οι απόλυτες σκηνές γέλιου. Μοναδικές οι φιγούρες ο «Κυριάκος» (Μποστατζόγλου- ο οποίος εν αντιθέση με τους ρόλους του, είναι πολύ γλυκός άνθρωπος!) και η «Κούλα» (Φίνου). Μιά ταινία, που κατά τη γνώμη μου, κατέχει την πρώτη θέση στο cult-chart και όσες φορές και να τη δούμε, θα κλαίμε απλά... Η μόδα της πειρατείας στο ραδιόφωνο (ζήτημα να υπήρχαν δέκα νόμιμοι σταθμοί), τα μπερδέματα, οι κόντρες και οι μοναδικές σκηνές με τα διαφημιστικά ενσταντανέ («ΤΑΒΕΡΝΑ ΤΑ 4 ΞΑΔΕΡΦΙΑ») με τον Ψάλτη να μην αφήνει άντερο από τα γέλια, σε μια μοναδική ταινία που μας θυμίζει, πόσο απλή αλλά και δύσκολη ήταν η ζωή... τότε.
Cult, παλιές, μοναδικές, άκομψες αλλά και καυστικές οι ταινίες, που οι περισσότεροι είδαμε τότε.
Άλλοι από την ασφάλεια της πολύχρωμης καρέκλας με τις λωρίδες, στο θερινό σινεμά κάποιο ζεστό καλοκαιρινό βράδυ του ’80, και άλλοι στην ανασφάλεια, σκαρφαλωμένοι κρυφά στο θερινό σινεμά της γειτονιάς μας. Με αυτές τις ταινίες γελάσαμε, κλάψαμε, προβληματιστήκαμε.
Βλέποντάς τις σήμερα, είδαμε πόσο διαχρονικές και προφητικές ήταν ως προς την κατάσταση που βιώνουμε στο «Σωτήριον έτος» 2013. Όπως και να’χει, μπορεί να μην αποτελούν δείγμα κουλτούρας, αλλά περιέγραψαν τις αστείες και στυγνές πλευρές της κοινωνίας . Κι όλα αυτά,σε μια εποχή που ο συντηρητισμός και η υποκρισία, κουκούλωναν την πραγματικότητα και οδηγούσαν τη νεολαία στη «στροφή» , για να την ταξιδέψουν παρέα με ένα «Κλεφτρόνι και gentleman» στον κόσμο της αγάπης, της ασχήμιας και την νέας πραγματικότητας.
πηγή
★Αφιέρωμα: Cult Ελληνικές Ταινίες της Δεκαετίας του ’80
Reviewed by Unknown
on
14:25
Rating: