Η σπάνια συλλογή παλαιών οχημάτων του Γιώργου Μητσοτάκη...διαθέτει μέχρι και το αυτοκίνητο που χρησιμοποίησε ο Τσώρτσιλ
Aυτοκίνητα συλλεκτικά, σπάνια, κάποια εκ των οποίων με μακρύ ιστορικό παρελθόν, διατηρεί στη συλλογή του ο Ηρακλειώτης Γιώργος Μητσοτάκης.
Όταν μπαίνει κανείς στο κτίριο, όπου τα έχει σταθμεύσει σε δύο ορόφους, δεν ξέρει που να πρωτοκοιτάξει και τι να πρωτοθαυμάσει, μια και δεν είναι ένα και δύο αλλά... 106 συνολικά, αυτοκίνητα.
Το παλιότερο της συλλογής του, μας εξηγεί ο κ Μητσοτάκης , είναι ένα Ford model T που χρονολογείται από το 1921 με πρώτη κατασκευή το 1908.
Πρόκειται, όπως μας διευκρινίζει, για το πρώτο όχημα που βγήκε από γραμμή παραγωγής σε εργοστάσιο. Ο Ford μάλιστα είχε καταφέρει το 1926 να το κατασκευάζει μέσα σε 20 λεπτά και να το πουλά προς μόλις 250 δολάρια, ποσό που αποτελούσε αμοιβή ενός εργάτη για εργασία δύο μηνών. Κι αυτό όταν την πρώτη χρονιά που βγήκε στην αγορά, το 1908, η αξία του έφθανε τα 890 δολάρια.
Είναι δε χαρακτηριστικό της επιτυχίας που γνώρισε αυτό το αυτοκίνητο πως από το 1908 μέχρι και το 1927 είχαν πουληθεί 15,5 εκατομμύρια κομμάτια του, εκ των οποίων τα 14,5 εκ στις ΗΠΑ, 500.000 στον Καναδά και άλλα τόσα στην Αγγλία.
Το αυτοκίνητο που χρησιμοποίησε ο Τσώρτσιλ
Τις εντυπώσεις μου, και όπως αποδείχθηκε όχι άδικα, έκλεψε όμως ένα άλλο μοντέλο , ένα δεξιοτίμονο Dictator, το μοναδικό της κατηγορίας του με τιμόνι στα δεξιά, το οποίο ο κ Μητσοτάκης με ενημέρωσε πως ανήκε στην Αμερικάνικη Πρεσβεία στο Λονδίνο και το είχε χρησιμοποιήσει ο Ουίνστον Τσώρτσιλ.
Λόγω Χίτλερ μάλιστα το 1938 σταμάτησε να λέγεται Dictator. Είναι δε τόσο ξεχωριστό που μέχρι σήμερα δύο εταιρείες το έχουν ενοικιάσει για γυρίσματα. Την πρώτη φορά στο "3ο Ολοκαύτωμα των Ανωγείων" του Λευτερη Χαρωνίτη και τη δεύτερη στην "Απαγωγή του στρατηγού Κράιπε" του National Geografic
Το ενδιαφέρον κινηματογραφιστών όμως είχε τραβήξει κι ένα ακόμα όχημα, , ένα φορτηγό μάρκας Opel, η παραγωγή του οποίου ξεκίνησε το 1950 και ανήκει, επίσης στη συλλογή του κ Μητσοτάκη.
Όταν μπαίνει κανείς στο κτίριο, όπου τα έχει σταθμεύσει σε δύο ορόφους, δεν ξέρει που να πρωτοκοιτάξει και τι να πρωτοθαυμάσει, μια και δεν είναι ένα και δύο αλλά... 106 συνολικά, αυτοκίνητα.
Το παλιότερο της συλλογής του, μας εξηγεί ο κ Μητσοτάκης , είναι ένα Ford model T που χρονολογείται από το 1921 με πρώτη κατασκευή το 1908.
Πρόκειται, όπως μας διευκρινίζει, για το πρώτο όχημα που βγήκε από γραμμή παραγωγής σε εργοστάσιο. Ο Ford μάλιστα είχε καταφέρει το 1926 να το κατασκευάζει μέσα σε 20 λεπτά και να το πουλά προς μόλις 250 δολάρια, ποσό που αποτελούσε αμοιβή ενός εργάτη για εργασία δύο μηνών. Κι αυτό όταν την πρώτη χρονιά που βγήκε στην αγορά, το 1908, η αξία του έφθανε τα 890 δολάρια.
Είναι δε χαρακτηριστικό της επιτυχίας που γνώρισε αυτό το αυτοκίνητο πως από το 1908 μέχρι και το 1927 είχαν πουληθεί 15,5 εκατομμύρια κομμάτια του, εκ των οποίων τα 14,5 εκ στις ΗΠΑ, 500.000 στον Καναδά και άλλα τόσα στην Αγγλία.
Το αυτοκίνητο που χρησιμοποίησε ο Τσώρτσιλ
Τις εντυπώσεις μου, και όπως αποδείχθηκε όχι άδικα, έκλεψε όμως ένα άλλο μοντέλο , ένα δεξιοτίμονο Dictator, το μοναδικό της κατηγορίας του με τιμόνι στα δεξιά, το οποίο ο κ Μητσοτάκης με ενημέρωσε πως ανήκε στην Αμερικάνικη Πρεσβεία στο Λονδίνο και το είχε χρησιμοποιήσει ο Ουίνστον Τσώρτσιλ.
Λόγω Χίτλερ μάλιστα το 1938 σταμάτησε να λέγεται Dictator. Είναι δε τόσο ξεχωριστό που μέχρι σήμερα δύο εταιρείες το έχουν ενοικιάσει για γυρίσματα. Την πρώτη φορά στο "3ο Ολοκαύτωμα των Ανωγείων" του Λευτερη Χαρωνίτη και τη δεύτερη στην "Απαγωγή του στρατηγού Κράιπε" του National Geografic
Το ενδιαφέρον κινηματογραφιστών όμως είχε τραβήξει κι ένα ακόμα όχημα, , ένα φορτηγό μάρκας Opel, η παραγωγή του οποίου ξεκίνησε το 1950 και ανήκει, επίσης στη συλλογή του κ Μητσοτάκη.
Αυτό χρησιμοποιήθηκε τόσο στα γυρίσματα της τηλεοπτικής μεταφοράς του βιβλίου της Βικτώρια Χίσλοπ, «Το Νησί», όσο και στα γυρίσματα του έργου «Two Faces of January », που έγιναν στα Χανιά.
Με αυτό το φορτηγό έγιναν γυρίσματα στην τηλεοπτική σειρά "Το νησί"
Πραγματική έκπληξη αποτελεί το μοντέλο Trabant του οποίου το αμάξωμα είναι κατασκευασμένο από πεπιεσμένο χαρτόνι το οποίο έχει πλαστικοποιηθεί..ναι καλά διαβάσατε, αυτοκίνητο από χαρτόνι.
Πρόκειται για ένα πολύ φθηνό και μικρού κυβισμού όχημα που μπήκε στην αγορά το 1957 και συνέχισε να παράγεται μέχρι τη δεκαετία του 70. Συνολικά πούλησε 3.700.000 κομμάτια, με χώρα παραγωγής την Ανατολική Γερμανία. Ήταν ένα δημοφιλές αυτοκίνητο για τις χώρες του λεγόμενου ανατολικού μπλόκ με το κυβισμό του να μην ξεπερνά τα 600 cc.
Το Trabant με αμάξωμα απο χαρτόνι
Ο Γιώργος Μητσοτάκης άρχισε τη συλλογή των υπέροχων αυτοκινήτων του, το 1993. Κάποια εξ αυτών αποτελούν δωρεές ιδιωτών, που δεν μπορούσαν να τα συντηρήσουν κι αντί να τα πάνε για παλιοσίδερα επέλεξαν να τα δωρίσουν στο συλλέκτη.
Άλλα αγοράστηκαν σε πλειστηριασμούς ή από ιδιώτες. Βέβαια στην Ελλάδα δύσκολα μπορεί να βρει κανείς και να αγοράσει αυτοκίνητα αντίκες καθώς δεν υπάρχουν τιμές γι αυτά, κι όπου υπάρχουν είναι πολύ τσιμπημένες.
1931, The Rolls-Royce 20/25
Το εκπληκτικό, πέρα από τη συλλεκτική αξία που έχουν αυτά τα οχήματα είναι πως στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι λειτουργικά. Δηλαδή αν τους βάλεις μπαταρία και καύσιμο μπορούν να κινηθούν.
Ο κ Μητσοτάκης με πολύ αγάπη και υπομονή, όπως διαπιστώσαμε, ασχολείται με την επισκευή τους και ξέρει για το καθένα ξεχωριστά, με την πρώτη ματιά, να αναγνωρίσει τι πρόβλημα παρουσιάζει όντας μάλιστα πρόθυμος να δώσει και συμβουλές σε άλλους που διαθέτουν τέτοια οχήματα ώστε να ξέρουν τι πρέπει να ελέγξουν κάθε φορά.
Τα πιο πρόσφατα αποκτήματα του κ Μητσοτάκη χρονολογούνται από τη δεκαετία του 70 και 80 ,αν και όπως μας υπογραμμίζει, κάθε δεκαετία έχει τα διαμαντάκια της .
Σε γενικές γραμμές, αναφέρει ο ίδιος, τις δεκαετίες του 30 και 40 δεν είχαμε παραγωγή πολλών διαφορετικών μοντέλων οχημάτων. Η δεκαετία του 50 χαρακτηρίζεται από το άσχημο design τους με ελάχιστες εξαιρέσεις , πχ το Citroen dc και την Corvette. Τη δεκαετία του 60 έχουμε την κατασκευή πολλών και καλών αυτοκινήτων, με την Mercedes να ξεχωρίζει στην Ευρώπη.
1921, Rover 12 Tourer
Στόχος του κ Μητσοτάκη στο μέλλον είναι ο χώρος, όπου βρίσκονται σήμερα τα οχήματα του αλλά και τα 1.000 ραδιόφωνα και γραμμόφωνα του, να γίνει μουσείο τεχνολογίας ώστε να μπορεί ο κόσμος να τα χαρεί από κοντά και να δει την εξέλιξη τους στην πορεία των ετών.
Θα είναι ευχής έργο αν αυτά τα σχέδια ευοδωθούν γιατί πρόκειται πραγματικά για μια μοναδική συλλογή που σε ταξιδεύει στην κυριολεξία αλλά και μεταφορικά.
Με αυτό το φορτηγό έγιναν γυρίσματα στην τηλεοπτική σειρά "Το νησί"
Πραγματική έκπληξη αποτελεί το μοντέλο Trabant του οποίου το αμάξωμα είναι κατασκευασμένο από πεπιεσμένο χαρτόνι το οποίο έχει πλαστικοποιηθεί..ναι καλά διαβάσατε, αυτοκίνητο από χαρτόνι.
Πρόκειται για ένα πολύ φθηνό και μικρού κυβισμού όχημα που μπήκε στην αγορά το 1957 και συνέχισε να παράγεται μέχρι τη δεκαετία του 70. Συνολικά πούλησε 3.700.000 κομμάτια, με χώρα παραγωγής την Ανατολική Γερμανία. Ήταν ένα δημοφιλές αυτοκίνητο για τις χώρες του λεγόμενου ανατολικού μπλόκ με το κυβισμό του να μην ξεπερνά τα 600 cc.
Το Trabant με αμάξωμα απο χαρτόνι
Ο Γιώργος Μητσοτάκης άρχισε τη συλλογή των υπέροχων αυτοκινήτων του, το 1993. Κάποια εξ αυτών αποτελούν δωρεές ιδιωτών, που δεν μπορούσαν να τα συντηρήσουν κι αντί να τα πάνε για παλιοσίδερα επέλεξαν να τα δωρίσουν στο συλλέκτη.
Άλλα αγοράστηκαν σε πλειστηριασμούς ή από ιδιώτες. Βέβαια στην Ελλάδα δύσκολα μπορεί να βρει κανείς και να αγοράσει αυτοκίνητα αντίκες καθώς δεν υπάρχουν τιμές γι αυτά, κι όπου υπάρχουν είναι πολύ τσιμπημένες.
1931, The Rolls-Royce 20/25
Το εκπληκτικό, πέρα από τη συλλεκτική αξία που έχουν αυτά τα οχήματα είναι πως στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι λειτουργικά. Δηλαδή αν τους βάλεις μπαταρία και καύσιμο μπορούν να κινηθούν.
Ο κ Μητσοτάκης με πολύ αγάπη και υπομονή, όπως διαπιστώσαμε, ασχολείται με την επισκευή τους και ξέρει για το καθένα ξεχωριστά, με την πρώτη ματιά, να αναγνωρίσει τι πρόβλημα παρουσιάζει όντας μάλιστα πρόθυμος να δώσει και συμβουλές σε άλλους που διαθέτουν τέτοια οχήματα ώστε να ξέρουν τι πρέπει να ελέγξουν κάθε φορά.
Τα πιο πρόσφατα αποκτήματα του κ Μητσοτάκη χρονολογούνται από τη δεκαετία του 70 και 80 ,αν και όπως μας υπογραμμίζει, κάθε δεκαετία έχει τα διαμαντάκια της .
Σε γενικές γραμμές, αναφέρει ο ίδιος, τις δεκαετίες του 30 και 40 δεν είχαμε παραγωγή πολλών διαφορετικών μοντέλων οχημάτων. Η δεκαετία του 50 χαρακτηρίζεται από το άσχημο design τους με ελάχιστες εξαιρέσεις , πχ το Citroen dc και την Corvette. Τη δεκαετία του 60 έχουμε την κατασκευή πολλών και καλών αυτοκινήτων, με την Mercedes να ξεχωρίζει στην Ευρώπη.
1921, Rover 12 Tourer
Στόχος του κ Μητσοτάκη στο μέλλον είναι ο χώρος, όπου βρίσκονται σήμερα τα οχήματα του αλλά και τα 1.000 ραδιόφωνα και γραμμόφωνα του, να γίνει μουσείο τεχνολογίας ώστε να μπορεί ο κόσμος να τα χαρεί από κοντά και να δει την εξέλιξη τους στην πορεία των ετών.
Θα είναι ευχής έργο αν αυτά τα σχέδια ευοδωθούν γιατί πρόκειται πραγματικά για μια μοναδική συλλογή που σε ταξιδεύει στην κυριολεξία αλλά και μεταφορικά.
Ελένη Βασιλάκη
1961, Jaguar MK9
ΠΗΓΗ
1961, Jaguar MK9
ΠΗΓΗ
Η σπάνια συλλογή παλαιών οχημάτων του Γιώργου Μητσοτάκη...διαθέτει μέχρι και το αυτοκίνητο που χρησιμοποίησε ο Τσώρτσιλ
Reviewed by Unknown
on
20:00
Rating: