Το κάλλος διαιρείται σε τρία είδη. Ένα είναι εκείνο πού επαινεί καθένας, όπως ή ωραιότητα του προσώπου. Άλλο είναι ή πρακτική ωραιότητα, όπως ενός εργαλείου, μιας οικίας και τέτοιων πραγμάτων, τα όποια πλην τής ωραιότητας είναι και κατάλληλα για την χρήση. Τέλος, τα σύμφωνα με τους νόμους, τα ήθη και άλλα όμοια, αποτελούν είδος ωφέλιμης ωραιότητας. Από τα τρία είδη του κάλλους, άλλο είναι προς έπαινο, άλλο προς χρήση, και άλλο προς ωφέλεια.
Η ψυχή διαιρείται σε τρία. Το ένα μέρος αυτής είναι το λογικό, το άλλο το επιθυμητικό και τρίτο το θυμικό. Από αυτά, το μεν λογικό είναι αίτιο τής σκέψης και του συλλογισμού, τής διανόησης και των άλλων ομοίων. Το επιθυμητικό είναι αίτιο τής επιθυμίας φαγητού, τής μετά γυναικός συνουσίας και όλων αυτών. Το θυμικό μέρος είναι αίτιο του θάρρους, τής ηδονής, τής λύπης και τής οργής. Μέρη, λοιπόν, τής ψυχής είναι το λογικό, το επιθυμητικό και το θυμικό.
Τής τέλειας Αρετής τέσσερα είναι τα είδη. Η Φρόνηση, ή Δικαιοσύνη, ή Ανδρεία και ή Σωφροσύνη. Από αυτά ή μεν Φρόνηση είναι αιτία τής ορθής πράξης, ή δε Δικαιοσύνη εξαναγκάζει τους ανθρώπους να σέβονται το δίκαιο σε όλες τις κοινωνικές τους σχέσεις και τις εμπορικές συναλλαγές - ή δε Ανδρεία παρέχει το θάρρος και την καρτερία, ώστε να μην φοβόμαστε και φεύγουμε ενώπιον των κινδύνων, αλλά να μένουμε - ή Σωφροσύνη μας βοηθεί να είμαστε κύριοι των επιθυμιών μας και μας εμποδίζει να είμαστε δούλοι οιασδήποτε ηδονής, και να ζούμε κόσμια. Τής αρετής, λοιπόν, είδη είναι ή Φρόνηση, ή Δικαιοσύνη, ή Ανδρεία και ή Σωφροσύνη.
Μετά τιμής.
Α.Ε.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ-ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου