«Ημίγυμνες γυναίκες και άνδρες, μια αηδία, μια προσβολή» -Η επίδειξη μόδας που δίχασε το ινδικό Κασμίρ

Μια επίδειξη μόδας που πραγματοποιήθηκε σε μια χιονισμένη πόλη στο υπό ινδική διοίκηση Κασμίρ προκάλεσε μια μεγάλη διαμάχη που εξακολουθεί να σιγοβράζει.
Μπορεί ένα ντεφιλέ να διχάσει... κοινό και κριτικούς, που λέμε; Μάλλον ναι. Γιατί μια προ ημερών επίδειξη μόδας απείλησε να δημιουργήσει έως και... διπλωματικό επεισόδιο.
Η επίδειξη, από τη γνωστή μάρκα μόδας Shivan & Narresh, πραγματοποιήθηκε την προπερασμένη Παρασκευή σε ένα χιονοδρομικό κέντρο στο Gulmarg του ινδικού Κασμίρ για να παρουσιάσουν τη συλλογή τους με ρούχα για σκι.
Η εταιρεία είναι η πρώτη μεγάλη διεθνής μάρκα που διοργανώνει επίδειξη μόδας στο σημείο εκείνο και προκάλεσε την οργή των ντόπιων, των πολιτικών και των θρησκευτικών ηγετών στο Κασμίρ, όπου πλειοψηφούν οι μουσουλμάνοι, αφού το γυναικείο περιοδικό Elle India δημοσίευσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένα βίντεο που έδειχνε ορισμένα μοντέλα να φορούν εσώρουχα ή μπικίνι.
Οι ντόπιοι εξοργίστηκαν επίσης για ένα άλλο βίντεο - το οποίο διέρρευσε από το διαδικτυακό περιοδικό Lifestyle Asia - από ένα πάρτι που πραγματοποιήθηκε μετά την επίδειξη, το οποίο έδειχνε ανθρώπους να πίνουν αλκοόλ σε εξωτερικούς χώρους και να χορεύουν με ηδυπάθεια.
Πολλοί αναφέρθηκαν στο γεγονός ότι το ντεφιλέ μόδας πραγματοποιήθηκε τον ιερό μήνα του Ραμαζανιού - περίοδο νηστείας και προσευχής για τους μουσουλμάνους - και κατηγόρησαν τους σχεδιαστές ότι «κοροϊδεύουν την πίστη τους» και «αγνοούν την τοπική κουλτούρα και τα συναισθήματα». Ορισμένοι κληρικοί χαρακτήρισαν την επίδειξη «άσεμνη» και είπαν ότι ήταν σαν «μαλακό πορνό». «Δεν είχαμε ξαναδεί ημίγυμνες γυναίκες και άνδρες να κυκλοφορούν στα μέρη μας τόσο ξεδιάντροπα», έγραψε ένας ντόπιος χρήστης των social media.
Ξενοφοβία και άκρατος συντηρητισμός
Κάποιοι άλλοι εξήγησαν ότι η οργή δεν προέκυψε μόνο από τον θρησκευτικό συντηρητισμό, αλλά και από τον φόβο της πολιτιστικής επιβολής από «ξένους». Το Κασμίρ έχει γίνει μάρτυρας δεκαετιών ένοπλης αυτονομιστικής εξέγερσης κατά της ινδικής κυριαρχίας από τα τέλη της δεκαετίας του 1980.
Οι αντιδράσεις ώθησαν το Elle India και το Lifestyle Asia να διαγράψουν τα βίντεό τους. Οι Shivan Bhatiya και Narresh Kukreja, οι σχεδιαστές πίσω από την μάρκα, ζήτησαν επίσης συγγνώμη, λέγοντας ότι «μοναδική πρόθεσή τους ήταν να γιορτάσουν τη δημιουργικότητα» και ότι δεν είχαν σκοπό να προσβάλουν θρησκευτικά συναισθήματα.
Η παράδοση του Κασμίρ
Το Κασμίρ - γνωστό ως η χώρα των αγίων και του σουφισμού (ισλαμικός μυστικισμός) - έχει μια πλούσια παράδοση πνευματικότητας που επηρεάζει πολλές πτυχές της ζωής των ανθρώπων. Η παραδοσιακή ενδυμασία είναι σεμνή, με τους ντόπιους - άνδρες και γυναίκες - να φορούν συχνά το pheran [φεράν], ένα μακρύ ρούχο που καλύπτει σχεδόν όλο το σώμα τους.
Η διαμάχη μεταφέρθηκε και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μια συζήτηση σχετικά με την παράσταση και το πάρτι μετά το τέλος της προκάλεσε αναστάτωση στη συνέλευση της ντόπιας Βουλής του Κασμίρ.
Η αντιπολίτευση επέκρινε την κυβέρνηση, κατηγορώντας την ότι έδωσε άδεια για την εκδήλωση παρότι γνώριζε τις τοπικές ευαισθησίες. Εν τω μεταξύ, ο επικεφαλής υπουργός του Κασμίρ, ο Ομάρ Αμπντουλάχ πήρε αποστάσεις από την κυβέρνησή του από την εκδήλωση, λέγοντας ότι διοργανώθηκε από ιδιωτικούς φορείς και ζητώντας από τις τοπικές αρχές να ερευνήσουν το θέμα και να υποβάλουν μια έκθεση.
«Εάν έχει παραβιαστεί ο νόμος, θα ληφθούν αυστηρά μέτρα», δήλωσε στη συνέλευση τη περασμένη Δευτέρα. Η τοπική αστυνομία δεν έχει ακόμη δώσει λεπτομέρειες σχετικά με το ποιος διοργάνωσε την εκδήλωση και ποιοι νόμοι έχουν παραβιαστεί.
Η μάρκα μόδας με την σειρά της δεν απάντησε στις ερωτήσεις του BBC σχετικά με την επίδειξη μόδας, συμπεριλαμβανομένων και των αδειών που έλαβε γι' αυτήν.
«Όχι και τόσο ασυνήθιστο ένα ντεφιλέ σε εξωτερικό χώρο»
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το γραφικό Gulmarg - ένας από τους λίγους προορισμούς σκι της Ινδίας και αγαπημένος προορισμός των τουριστών - ήταν η επιλογή του τόπου διεξαγωγής μιας επίδειξης που αναδεικνύει μια συλλογή ρούχων για σκι.
Η ινδή δημοσιογράφος μόδας Shefalee Vasudev λέει ότι δεν είναι ασυνήθιστο για τους σχεδιαστές να θέλουν να διοργανώνουν επιδείξεις μόδας σε εξαιρετικές τοποθεσίες - το έχουν δοκιμάσει στο παρελθόν τόσο ο Alexander McQueen, όσο και ο Karl Lagerfeld.
«Όμως ο πειραματισμός αυτός ενέχει τον κίνδυνο μιας διαμάχης και έτσι είναι σημαντικό να λαμβάνουμε υπόψη τις πολιτικές και πολιτιστικές ευαισθησίες ενός τόπου», δήλωσε η κ. Vasudev στο BBC.
Η βαθιά πολιτική ιστορία του Κασμίρ
Και αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε ένα μέρος όπως το Κασμίρ, το οποίο έχει γίνει μάρτυρας πολέμων και δεκαετιών ένοπλων συγκρούσεων.
Τόσο η Ινδία όσο και το Πακιστάν διεκδικούν το Κασμίρ στο σύνολό του, αλλά το ελέγχουν μόνο κατά τμήματα. Από τη διχοτόμηση της Ινδίας και τη δημιουργία του Πακιστάν το 1947, οι δυο γείτονες έχουν διεξάγει δύο πολέμους για την διαφιλονικούμενη αυτή περιοχή.
Χιλιάδες άνθρωποι έχουν σκοτωθεί από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν ξέσπασε μια αυτονομιστική εξέγερση κατά της ινδικής κυριαρχίας. Αν και το αυτονομιστικό κίνημα έχει χάσει την ισχύ του με την πάροδο των ετών, πολλοί ντόπιοι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν με δυσπιστία την ινδική διοίκηση.
Τα αισθήματα αυτά έχουν βαθύνει από το 2019, όταν η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, υπό την ηγεσία του ινδουιστικού εθνικιστικού κόμματος Bharatiya Janata, αφαίρεσε από την περιοχή την αυτονομία της.
«Τα πάντα στο Κασμίρ είναι πολιτικά φορτισμένα»
Ορισμένοι ντόπιοι δήλωσαν στο BBC ότι δεν εξεπλάγησαν από τις αντιδράσεις στην εκπομπή.
«Τα πάντα στο Κασμίρ είναι πολιτικά φορτισμένα, οι άνθρωποι βλέπουν τα πράγματα μέσα από ένα πολιτικό πρίσμα», λέει ο Mir, καθηγητής σε τοπικό πανεπιστήμιο, ο οποίος ζήτησε να μην αποκαλυφθεί το επώνυμό του για να προστατευθεί η ταυτότητά του.
Προσθέτει ότι ο κόσμος αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό μεγάλες εταιρικές εκδηλώσεις όπως μια επίδειξη μόδας και, ακόμη και αν διοργανώνονται από ιδιώτες, πιστεύει ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αποδυναμώσει την κουλτούρα τους.
Δεν είναι η πρώτη φορά
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που μια εκδήλωση που διοργανώνεται από μη ντόπιους προκαλεί διαμάχη στο Κασμίρ. Το 2013, αυτονομιστές και ακτιβιστές για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην περιοχή διαμαρτυρήθηκαν για μια παράσταση του διάσημου μαέστρου Zubin Mehta. Είπαν ότι επρόκειτο για μια προσπάθεια της κυβέρνησης να δείξει στον κόσμο ότι όλα ήταν καλά στο Κασμίρ, όταν οι άνθρωποι «υπέφεραν και πέθαιναν».
Ορισμένες από τις πρόσφατες ανησυχίες γύρω από τον πολιτισμό και την ταυτότητα μπορούν επίσης να συνδεθούν με την αύξηση των τουριστών στο Κασμίρ από άλλα κρατίδια της Ινδίας. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει συχνά συνδέσει αυτή την έκρηξη του τουρισμού με την κατάργηση του διαβόητου άρθρου 370, το οποίο αφαίρεσε από την περιοχή την αυτονομία της.
Η Nousheen Fatima, 34 ετών, λέει ότι λόγω αυτών των κυβερνητικών μηνυμάτων, οι άνθρωποι εκτός του Κασμίρ βλέπουν τώρα την περιοχή ως πιο ασφαλή και «πιο αφομοιωμένη με την Ινδία».
«Πολλοί τουρίστες δεν σέβονται τον πολιτισμό μας»
Υποστηρίζει όμως ότι πολλοί τουρίστες δεν σέβονται τον πολιτισμό της περιοχής. Πέρυσι, ένα βίντεο που έδειχνε τουρίστες να πίνουν αλκοόλ κατά τη διάρκεια μιας βόλτας με βάρκα στη διάσημη λίμνη Νταλ στο Σριναγκάρ προκάλεσε την οργή πολιτικών και θρησκευτικών ηγετών, οι οποίοι χαρακτήρισαν τη συμπεριφορά «αντι-ισλαμική και ανήθικη».
Τον Φεβρουάριο, κάποιοι ντόπιοι τοποθέτησαν αφίσες στο Σριναγκάρ, ζητώντας από τους τουρίστες να «σέβονται την τοπική κουλτούρα και τις παραδόσεις» και να «αποφεύγουν το αλκοόλ και τη χρήση ναρκωτικών», αλλά αυτές οι αφίσες αποσύρθηκαν αργότερα από την αστυνομία.
Σε ένα άρθρο της για το γυναικείο περιοδικό «The Voice of Fashion», η κα. Vasudev υποστηρίζει ότι «η οργή που προκλήθηκε πρέπει να εξεταστεί από έναν κριτικό φακό». Διερωτάται αν θα ήταν σωστό η επίδειξη να είχε πραγματοποιηθεί σε άλλη ινδική πόλη αντί για το Κασμίρ, όπου οι μουσουλμάνοι θα τηρούσαν επίσης το Ραμαζάνι. Και αν θα ήταν αποδεκτό να διεξαχθεί το σόου στο Κασμίρ, αν παρουσίαζε μόνο ρούχα που θεωρούνταν σεμνά.
Επισημαίνει επίσης ότι το Κασμίρ φιλοξενεί «τα καλύτερα μάλλινα νήματα στον κόσμο και μερικές από τις καλύτερες χειροποίητες, χειροποίητες υφαντές δημιουργίες πασμίνας και τους τεχνίτες του».
«Αυτό που δημιουργεί και αντιπροσωπεύει το Κασμίρ δεν μπορεί να αντιγραφεί από κανέναν και πουθενά. Δεν θα έπρεπε λοιπόν, μια επίδειξη μόδας στο Gulmarg, με ενδύματα κατασκευασμένα από 100% μαλλί, να θεωρηθεί ως μια αναζωογόνηση του ενδιαφέροντος για τις νέες τάσεις της μόδας;» καταλήγει αναρωτώμενη η ίδια.
Διαβάστε περισσότερα στο iefimerida.gr
iefimerida
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου