Σίγουρα οι περισσότεροι θα ...
το έχετε ακουστά και πολύ πιθανόν να είχατε συμμετάσχει σε αυτό το έθιμο στην παιδική σας ηλικία σε κάποια από τις εορταστικές εκδηλώσεις του νηπιαγωγείου ή του δημοτικού.
Το χορευτικό αυτό δρώμενο, στην Ελλάδα λαμβάνει χώρα την ημέρα της πρωτομαγιάς, αλλά και την αποκριάτικη περίοδο. Ας προχωρήσουμε όμως σε κάποιες πληροφορίες, που ίσως δεν γνωρίζετε.
Το «Γαϊτανάκι» ή «Μαγιάτικο κοντάρι» (Maypole), είναι μία μορφή λαϊκού χορού από τη Γερμανία, την Αγγλία και τη Σουηδία. Χρονολογείται τον 12ο αιώνα και αποτελούσε ουσιαστικά μία παγανιστική ρωμαϊκή γιορτή της γονιμότητας, με τον στύλο ως φαλλικό σύμβολο.
Πολλοί ιστορικοί ισχυρίζονται, πως το Γαϊτανάκι αποτελούσε μέρος των γερμανικών παγανιστικών τελετουργιών που σχετίζονταν με τη γονιμότητα. Στην περίπτωση αυτή οι χορευτές χόρευαν συνήθως, γύρω από ένα ολάνθιστο δέντρο. Το συγκεκριμένο τελετουργικό λάμβανε χώρα την Πρωτομαγιά, αν και στη Σουηδία ανάλογο τελετουργικό πραγματοποιούταν εν τω μέσω του Θέρους (μεταξύ 21 και 25 Ιουνίου).
Το Γαϊτανάκι γενικότερα αποτελούταν από μία ομάδα νεαρών κοριτσιών που εκτελούσαν κυκλικούς χορούς γύρω από έναν στύλο στολισμένο με γιρλάντες λουλουδιών και διάφορα εμβλήματα.
Είχε κυρίως δύο μορφές: Στην πρώτη περίπτωση, οι κοπέλες απλώς χόρευαν γύρω από τον στολισμένο στύλο. Αυτή είναι και η πιο δημοφιλής μορφή του χορού. Στη δεύτερη, τα νεαρότερα κορίτσια χόρευαν σε έναν εσωτερικό κύκλο, ενώ τα μεγαλύτερα στον εξωτερικό. Όλα τα κορίτσια όμως κρατούσαν πολύχρωμες κορδέλες, δεμένες από τη μία άκρη τους σ’ έναν στύλο. Ο χορός των κοριτσιών περιελάμβανε κυκλικά βήματα, έτσι ώστε οι κορδέλες, είτε να τυλίγονται γύρω από τον στύλο καθ’ αυτό και στη συνέχεια να ξετυλίγονται με την αλλαγή των βημάτων, είτε να πλέκουν από μόνες τους ένα είδος ιστού γύρω από τον στύλο.
Τον 17ο αιώνα το έθιμο αυτό αποδοκιμάστηκε, σε μεγάλο βαθμό, από τους πουριτανούς στην Αγγλία και έχασε την αίγλη του, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές. Κατά τον 19ο όμως αιώνα, πολλοί ευγενείς μαζί με την μεσαία τάξη έδειξαν ενδιαφέρον για την αναβίωση της παράδοσης αυτής σε τέτοιο βαθμό, που τελικά διαδόθηκε και από μετανάστες στην Αμερική. Το 1950 μάλιστα, ο χορός εντάχθηκε ως αντικείμενο διδασκαλίας στη Φυσική Αγωγή των κοριτσιών και έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στα δημοτικά σχολεία.
Όπως ήταν φυσικό, ο χορός αυτός της γονιμότητας γύρω από ένα φαλλικό σύμβολο, «ξυπνούσε» στους ανθρώπους τις σαρκικές τους επιθυμίες και την λαχτάρα για ηδονή. Αξίζει να παραθέσουμε μέρος των στίχων από ένα τραγούδι που γράφτηκε για να συνοδεύει τον εορταστικό χορό Maypole.
Drink and be merry, merry, merry, boys,
Let all your delight be in Hymen’s joys.
Lo to Hymen now the day is come,
about the merry Maypole take a room.
Make green garlons, bring bottles out,
and fill sweet Nectar, freely about.
Uncover thy head, and fear no harm,
for here’s good liquor to keep it warm.
Then drink and be merry, merry, merry, boys,
Let all your delight be in Hymen’s joys.
Μετάφραση
Να πιείτε και να είστε χαρούμενοι, πρόσχαρα και εύθυμα, αγόρια,
Αφήστε όλη σας η απόλαυση να είναι στις χαρές του Υμένα (σ.σ. υμένας = τμήμα του γυναικείου αναπαραγωγικού οργάνου)
Ιδού ο Υμένας, τώρα η μέρα ήρθε,
γύρω από το χαρούμενο μαγιάτικο κοντάρι πάρε θέση.
(…;…), φέρτε τα μπουκάλια έξω,
και γεμίστε γλυκό νέκταρ, χωρίς ενδοιασμούς.
Βγάλε το καπέλο σου και μην φοβάσαι,
γιατί εδώ είναι το καλό ποτό για να σε κρατήσει ζεστό.
Πιείτε λοιπόν και να είστε χαρούμενοι, πρόσχαρα και εύθυμα, αγόρια,
Αφήστε όλη σας η απόλαυση να είναι στις χαρές του Υμένα.
Εκτός από αυτό το επίμαχο τραγουδάκι που μας διαφωτίζει αρκετά για το πνεύμα της γιορτής αυτής ενδιαφέρον παρουσιάζουν και κάποιες άλλες «συμπτώσεις». Για παράδειγμα, ο Άνταμ Βάισχαουπτ, ο περιβόητος ιδρυτής του τάγματος των Ιλλουμινάτι, είχε ιδρύσει το τάγμα του την 1η Μαϊου. Είναι απλώς σύμπτωση πώς την 1η Μαϊου γιορτάζεται και η πιο ιερή μέρα του παγανισμού και της μαγείας;
Επιπλέον σύμφωνα με ένα σατανικό εορτολόγιο που κυκλοφορεί, η περίοδος 26η Απριλίου – 1η Μαΐου είναι η εορτή της μεγάλης κλιμάκωσης για τους Σατανιστές. Σε αυτές τις τελετές τους επιδίδονται σε σεξουαλικά όργια. Το θύμα πρέπει να είναι από μωρό μέχρι 25 ετών θηλυκού γένους σύμφωνα με τους ανίερους κανόνες τους. Οι επαίσχυντες αυτές πράξεις είναι ο δικός τους τρόπος για να γιορτάσουν την περίοδο της γονιμότητας.
Τέλος οι οβελίσκοι (βλέπε εικόνα κάτω), οι οποίοι θυμίζουν μαγιάτικα κοντάρια, είναι πολύ διαδεδομένοι σαν μνημεία και ανεγείρονται συνεχώς σε όλο τον κόσμο.
Το μνημείο αυτό είναι αιγυπτιακής προέλευσης και στην ουσία αποτελεί ένα φαλλικό σύμβολο. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι συσχέτιζαν την λατρεία του φαλλού με τον θεό Όσιρι. Στον μύθο του θανάτου του Όσιρι, το νεκρό του σώμα κατασπαράχθηκε από μία αρκούδα και χωρίστηκε σε 14 κομμάτια. Ο Σεθ τα σκόρπισε σε όλη την Αίγυπτο και η οικογένεια του τα μάζεψε όλα, εκτός από το τελευταίο, τον φαλλό του, τον οποίο κατάπιε ένα ψάρι. Ο φαλλός συμβόλιζε τη γονιμότητα και την αναπαραγωγή, οπότε η συσχέτιση του με το γαϊτανάκι της γόνιμης και ανθηρής περιόδου της άνοιξης δεν θεωρώ πως είναι αυθαίρετη.
Κλείνοντας, θέλω να τονίσω πως τέτοιες πληροφορίες πρέπει να αποτελούν τροφή για σκέψη και περαιτέρω έρευνα. Καλό είναι να μην παίρνουμε σαν δεδομένη την αθωότητα εκδηλώσεων και εθίμων τα οποία ενδέχεται να συνδέονται με τον αποκρυφισμό.
Ajax Dragonkiller
Το χορευτικό αυτό δρώμενο, στην Ελλάδα λαμβάνει χώρα την ημέρα της πρωτομαγιάς, αλλά και την αποκριάτικη περίοδο. Ας προχωρήσουμε όμως σε κάποιες πληροφορίες, που ίσως δεν γνωρίζετε.
Το «Γαϊτανάκι» ή «Μαγιάτικο κοντάρι» (Maypole), είναι μία μορφή λαϊκού χορού από τη Γερμανία, την Αγγλία και τη Σουηδία. Χρονολογείται τον 12ο αιώνα και αποτελούσε ουσιαστικά μία παγανιστική ρωμαϊκή γιορτή της γονιμότητας, με τον στύλο ως φαλλικό σύμβολο.
Πολλοί ιστορικοί ισχυρίζονται, πως το Γαϊτανάκι αποτελούσε μέρος των γερμανικών παγανιστικών τελετουργιών που σχετίζονταν με τη γονιμότητα. Στην περίπτωση αυτή οι χορευτές χόρευαν συνήθως, γύρω από ένα ολάνθιστο δέντρο. Το συγκεκριμένο τελετουργικό λάμβανε χώρα την Πρωτομαγιά, αν και στη Σουηδία ανάλογο τελετουργικό πραγματοποιούταν εν τω μέσω του Θέρους (μεταξύ 21 και 25 Ιουνίου).
Το Γαϊτανάκι γενικότερα αποτελούταν από μία ομάδα νεαρών κοριτσιών που εκτελούσαν κυκλικούς χορούς γύρω από έναν στύλο στολισμένο με γιρλάντες λουλουδιών και διάφορα εμβλήματα.
Είχε κυρίως δύο μορφές: Στην πρώτη περίπτωση, οι κοπέλες απλώς χόρευαν γύρω από τον στολισμένο στύλο. Αυτή είναι και η πιο δημοφιλής μορφή του χορού. Στη δεύτερη, τα νεαρότερα κορίτσια χόρευαν σε έναν εσωτερικό κύκλο, ενώ τα μεγαλύτερα στον εξωτερικό. Όλα τα κορίτσια όμως κρατούσαν πολύχρωμες κορδέλες, δεμένες από τη μία άκρη τους σ’ έναν στύλο. Ο χορός των κοριτσιών περιελάμβανε κυκλικά βήματα, έτσι ώστε οι κορδέλες, είτε να τυλίγονται γύρω από τον στύλο καθ’ αυτό και στη συνέχεια να ξετυλίγονται με την αλλαγή των βημάτων, είτε να πλέκουν από μόνες τους ένα είδος ιστού γύρω από τον στύλο.
Τον 17ο αιώνα το έθιμο αυτό αποδοκιμάστηκε, σε μεγάλο βαθμό, από τους πουριτανούς στην Αγγλία και έχασε την αίγλη του, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές. Κατά τον 19ο όμως αιώνα, πολλοί ευγενείς μαζί με την μεσαία τάξη έδειξαν ενδιαφέρον για την αναβίωση της παράδοσης αυτής σε τέτοιο βαθμό, που τελικά διαδόθηκε και από μετανάστες στην Αμερική. Το 1950 μάλιστα, ο χορός εντάχθηκε ως αντικείμενο διδασκαλίας στη Φυσική Αγωγή των κοριτσιών και έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στα δημοτικά σχολεία.
Όπως ήταν φυσικό, ο χορός αυτός της γονιμότητας γύρω από ένα φαλλικό σύμβολο, «ξυπνούσε» στους ανθρώπους τις σαρκικές τους επιθυμίες και την λαχτάρα για ηδονή. Αξίζει να παραθέσουμε μέρος των στίχων από ένα τραγούδι που γράφτηκε για να συνοδεύει τον εορταστικό χορό Maypole.
Drink and be merry, merry, merry, boys,
Let all your delight be in Hymen’s joys.
Lo to Hymen now the day is come,
about the merry Maypole take a room.
Make green garlons, bring bottles out,
and fill sweet Nectar, freely about.
Uncover thy head, and fear no harm,
for here’s good liquor to keep it warm.
Then drink and be merry, merry, merry, boys,
Let all your delight be in Hymen’s joys.
Μετάφραση
Να πιείτε και να είστε χαρούμενοι, πρόσχαρα και εύθυμα, αγόρια,
Αφήστε όλη σας η απόλαυση να είναι στις χαρές του Υμένα (σ.σ. υμένας = τμήμα του γυναικείου αναπαραγωγικού οργάνου)
Ιδού ο Υμένας, τώρα η μέρα ήρθε,
γύρω από το χαρούμενο μαγιάτικο κοντάρι πάρε θέση.
(…;…), φέρτε τα μπουκάλια έξω,
και γεμίστε γλυκό νέκταρ, χωρίς ενδοιασμούς.
Βγάλε το καπέλο σου και μην φοβάσαι,
γιατί εδώ είναι το καλό ποτό για να σε κρατήσει ζεστό.
Πιείτε λοιπόν και να είστε χαρούμενοι, πρόσχαρα και εύθυμα, αγόρια,
Αφήστε όλη σας η απόλαυση να είναι στις χαρές του Υμένα.
Εκτός από αυτό το επίμαχο τραγουδάκι που μας διαφωτίζει αρκετά για το πνεύμα της γιορτής αυτής ενδιαφέρον παρουσιάζουν και κάποιες άλλες «συμπτώσεις». Για παράδειγμα, ο Άνταμ Βάισχαουπτ, ο περιβόητος ιδρυτής του τάγματος των Ιλλουμινάτι, είχε ιδρύσει το τάγμα του την 1η Μαϊου. Είναι απλώς σύμπτωση πώς την 1η Μαϊου γιορτάζεται και η πιο ιερή μέρα του παγανισμού και της μαγείας;
Επιπλέον σύμφωνα με ένα σατανικό εορτολόγιο που κυκλοφορεί, η περίοδος 26η Απριλίου – 1η Μαΐου είναι η εορτή της μεγάλης κλιμάκωσης για τους Σατανιστές. Σε αυτές τις τελετές τους επιδίδονται σε σεξουαλικά όργια. Το θύμα πρέπει να είναι από μωρό μέχρι 25 ετών θηλυκού γένους σύμφωνα με τους ανίερους κανόνες τους. Οι επαίσχυντες αυτές πράξεις είναι ο δικός τους τρόπος για να γιορτάσουν την περίοδο της γονιμότητας.
Τέλος οι οβελίσκοι (βλέπε εικόνα κάτω), οι οποίοι θυμίζουν μαγιάτικα κοντάρια, είναι πολύ διαδεδομένοι σαν μνημεία και ανεγείρονται συνεχώς σε όλο τον κόσμο.
Το μνημείο αυτό είναι αιγυπτιακής προέλευσης και στην ουσία αποτελεί ένα φαλλικό σύμβολο. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι συσχέτιζαν την λατρεία του φαλλού με τον θεό Όσιρι. Στον μύθο του θανάτου του Όσιρι, το νεκρό του σώμα κατασπαράχθηκε από μία αρκούδα και χωρίστηκε σε 14 κομμάτια. Ο Σεθ τα σκόρπισε σε όλη την Αίγυπτο και η οικογένεια του τα μάζεψε όλα, εκτός από το τελευταίο, τον φαλλό του, τον οποίο κατάπιε ένα ψάρι. Ο φαλλός συμβόλιζε τη γονιμότητα και την αναπαραγωγή, οπότε η συσχέτιση του με το γαϊτανάκι της γόνιμης και ανθηρής περιόδου της άνοιξης δεν θεωρώ πως είναι αυθαίρετη.
Κλείνοντας, θέλω να τονίσω πως τέτοιες πληροφορίες πρέπει να αποτελούν τροφή για σκέψη και περαιτέρω έρευνα. Καλό είναι να μην παίρνουμε σαν δεδομένη την αθωότητα εκδηλώσεων και εθίμων τα οποία ενδέχεται να συνδέονται με τον αποκρυφισμό.
Ajax Dragonkiller
Το παγανιστικό έθιμο «To Γαϊτανάκι του Μάη» (Maypole)
Reviewed by Unknown
on
21:00
Rating:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου